Als ondernemer is de kans groot dat je eerst met je bedrijf in Nederland gaat beginnen. Maar als het daar lekker gaat, dan heb je misschien ook internationale ambities. Natuurlijk kun je vanuit Nederland de internationale markt bedienen, maar je kunt er op een gegeven moment ook voor kiezen om een tweede filiaal van je bedrijf in het buitenland te openen. Echter hier komt wel heel veel bij kijken en het is dus belangrijk om je vooraf heel goed te oriënteren. In dit artikel geven we je alvast een aantal tips.
Concurrentieanalyse
Als je een nieuwe markt gaat betreden – of dit nu nationaal of internationaal is – dan is het verstandig om als een van de eerste stappen een gedegen concurrentieanalyse te doen. Je gaat hierbij onderzoeken welke spelers er al in de markt zijn, welke producten/diensten zij aanbieden, hoe ze deze aanbieden etc. Op deze manier krijg je inzichten in het speelveld en kun je zelf bepalen of er ruimte is voor jou om de markt te betreden en zo ja, op welke manier je dit het beste kunt doen.
Wet- en regelgeving
Heb je in Nederland het soms al lastig met de wet- en regelgeving als ondernemer zijnde, in het buitenland kan het je helemaal lastig gemaakt worden. Niet per se omdat de regels er zoveel zwaarder zijn dan hier, maar ook omdat je er nog niet mee bekend bent. Onderzoek dus eerst goed wat er allemaal wel niet mag in het nieuw te betreden land. Welke regels gelden er op het gebied van belasting bijvoorbeeld? En wat is er nodig qua algemene voorwaarden? Waarschijnlijk is het verstandig om je hierbij door een externe specialist te laten adviseren.
Personeel vinden
Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het in Nederland vaak al lastig om goed personeel te vinden. In andere landen is dit vaak net zo. Bovendien ken je deze markt waarschijnlijk minder goed en kunnen er ook nog cultuurverschillen optreden. Ook zijn er bij personeelszaken waarschijnlijk weer andere wet- en regelgeving om rekening mee te houden. Daarom kan het raadzaam zijn om met een internationaal recruitmentbureau te gaan samenwerken. Deze bedrijven kennen de markt al en zijn gespecialiseerd in recruitment voor buitenlandse bedrijven. Dit kan je veel tijd en energie besparen en het aannemen van goede mensen verdient zich meestal ook snel terug!