7 tips voor de perfecte online pitch als blogger

Online indruk maken op een potentiële klant is nog niet zo eenvoudig. Als zzp’er en blogger ben je je eigen visitekaartje. Wil je geld verdienen met je blog? Dan zul je klanten binnen moeten halen. Een van de dingen die daarbij komt kijken is online pitchen.

Pitchen is niets meer en minder dan jezelf verkopen met een kort maar krachtig verkooppraatje. Klinkt simpel toch? Ware het niet dat jezelf goed verkopen nog best lastig is. Hoe maak je de klant enthousiast over jezelf en jouw ideeën? Online pitchen maakt dit een stukje moeilijker. Hierbij wat waardevolle tips zodat je met kop en schouders boven je concullega’s uitsteekt.

1. Denk vanuit de klant

Een inkoppertje natuurlijk. Maar wel vaak een vergeten punt. Lees je dus goed in wat betreft het product en ga na waar de klant behoefte aan heeft. Jouw doel is tenslotte om in die enorme stapel pitches op te vallen.

2. Korte introductie

Wie ben je? Waar staat jouw blog voor? Wat heb jij de klant te bieden? Wat is jouw onderscheidend vermogen in bloggersland? Dit kan gaan van vloggen, eigen beeldmateriaal schieten tot een unieke schrijfstijl. Maar most of all, wat is jouw toegevoegde waarde voor de klant? Maak deze kennismaking persoonlijk. Gooi de copy paste methode dus de deur uit.

3. Come to the point

Aangezien je in een beperkte hoeveelheid woorden jezelf moet verkopen is het belangrijk dat je naast een korte introductie meteen to the point komt. Waarom ben jij de meest geschikte kandidaat voor deze klant?

4. Stand out in the crowd

Verkoop jouw idee om het product op jouw blog te verkopen op een originele en unieke manier. Geef de klant een prikkelende teaser. Hoe ga jij deze opdracht op een originele manier aanpakken?

Ter illustratie: een klant wil zijn nieuwe chocolademerk promoten. Je kunt natuurlijk gaan vertellen hoe dol je bent op chocolade. Dit heeft voor de klant weinig meerwaarde. Zo’n 99% van de wereldbevolking lust tenslotte graag chocolade. Je kunt insteken op de kwaliteit van deze chocolade, iets vertellen over de voordelen van de chocolade of een recept maken met de chocolade. Kortom, jij moet met jouw artikel waarde kunnen toevoegen voor de klant.

5. Check je spelling

Maar ook je zinsopbouw! Schrijffouten zijn al een no go, maar kromme zinnen zijn zo mogelijk nog erger. Let ook op bepaalde woordcombinaties. ‘Iets proberen te doen’ of ‘Ik geloof dat’ komt niet geloofwaardig over. Laat in je pitch jouw schrijfstijl duidelijk overkomen. Houd je van storytelling? Laat dit zien.

6. Be yourself

Wees je enthousiaste zelf, maar maak geen beloften die je niet waar kunt maken. Wees kritisch. Past een product niet bij jouw website? Ga jezelf niet in allerlei bochten wringen om het product wel passend te krijgen. Doelgerichte content is namelijk belangrijk. Jouw volgers zullen je oprechtheid en onderscheidend vermogen ook waarderen. Tenslotte volgen ze jouw blog, omdat je schrijft over voor hun relevante zaken en interesses. Iets met schoenmaker blijf bij je leest?

7. Think money

Jouw tarief kan goed een beslissende factor zijn. Ga je bewust lager zitten zodat je de opdracht binnen haalt of ga je net boven je medebloggers zitten met je tarief? Naast je unieke bereik is het slim om van tevoren te bedenken hoeveel tijd je kwijt bent met deze opdracht. Ga je bijvoorbeeld voor eigen fotomateriaal? Of heb je een groot social media bereik? Neem dit allemaal mee. Een wat hogere prijs laat ook zien dat je voor kwaliteit gaat.

Streven naar een perfecte pitch is een mooi voornemen. Houd hierbij wel in je achterhoofd dat er meerdere factoren meespelen, zoals uniek bereik, de kwaliteit van jouw content, je doelgroep en klantbehoefte.