In de huidige arbeidsmarkt, waarbij er meer vraag naar goed personeel is dan aanbod, is het belangrijk om als werkgever op te vallen. Je wilt je van je beste kant laten zien om een favoriete werkgever te worden en de leukste vacatures aanbieden. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Veel werkgevers willen opvallen en dat maakt het juist zo moeilijk. Als je geen grote interne recruitment afdeling hebt, dan kan recruitment marketing via een extern bedrijf misschien een oplossing voor je zijn. In dit artikel leggen we je dat graag uit.
Wat is recruitment marketing?
Recruitment marketing is om een bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk op de arbeidsmarkt te presenteren. Het omvat onder andere het positief in de arbeidsmarkt zetten van het merken om nieuwe werknemers aan te trekken en bestaande werknemers te behouden.
Het is de fase voorafgaand aan het uitzetten van specifieke vacatures. Je interne recruitment afdeling kan focussen op recruitment marketing, maar als je een kleiner bedrijf bent, dan kun je ook kiezen om dit uit te besteden. JIBSER is een voorbeeld van een extern bedrijf wat jouw bedrijf hiermee kan helpen.
Uit welke onderdelen bestaat recruitment marketing?
Ondanks dat er geen vaste definitie is van recruitment marketing en de onderdelen die erbij horen, zie je dat de meeste partijen toch soortgelijke onderdelen hanteren.
Employer branding
Hiertoe behoren alle actief om het merk van de werkgever positief in de arbeidsmarkt te zetten. Je creëert hierbij een bepaalde uitstraling waarin naast je bedrijfscultuur ook je missie en visie naar voren komen. Denk hierbij aan content creatie op social media, maar ook het aanwezig zijn op beurzen en op vakwebsites. Een gedegen content strategie is een belangrijk onderdeel van het creëren van de gewenste employer branding,
Vacature awareness
Onder het merk hangen de verschillende vacatures. Ook hierbij speelt recruitment marketing een belangrijke rol. Het zorgt ervoor dat de verschillende vacatures opvallen bij de desbetreffende doelgroepen en dat ze goed aansluiten bij de doelgroep. Je wilt echter niet dat er beloftes gedaan worden die later in het proces niet waar gemaakt kunnen worden.
Focus op kandidaten
Nadat de vacatures goed in de markt gezet worden, zullen de eerste kandidaten zich gaan aankondigen. Ook hierbij is het belangrijk dat het proces zo goed mogelijk verloopt. Transparantie en duidelijkheid rondom de functie en het sollicitatieproces spelen hierbij bijvoorbeeld een belangrijke rol. Bovendien is de communicatie met de kandidaat gedurende het gehele sollicitatieproces en bij eventuele afwijzing uitermate belangrijk.