Personeel aannemen in je bedrijf: hoe vind je geschikte kandidaten?

Heb je een eigen bedrijf en wil je gaan uitbreiden? Een mooi vooruitzicht! Het aannemen van personeel is een manier om te kunnen groeien met je bedrijf. Zo kunnen er immers meerdere en meer diverse werkzaamheden worden uitgevoerd. Misschien heb je al eens eerder personeel aangenomen, of is dit juist de eerste keer dat je hiermee aan de slag gaat. Kun je wel wat tips gebruiken? Lees dan dit artikel: zó pak je het slim aan!

Op zoek naar passend personeel

Uiteraard is het belangrijk om passend personeel te vinden voor de functie die er vrijkomt binnen je bedrijf. Je kunt hier best een beetje kritisch in zijn, zodat je blij bent met de kandidaten die je aanneemt. Zoek liever wat langer naar de juiste persoon dan dat je een overhaaste beslissing maakt. Je wilt het liefst dat zoveel mogelijk mensen op jouw vacaturetekst stuiten, of dat je in aanraking komt met passende kandidaten. Dit kan in de praktijk soms best lastig zijn. Gelukkig zijn er partijen te vinden die je hier als bedrijf bij kunnen helpen. Zo kun je bij Pro-gress terecht om je vacatures onder een groter publiek uit te zetten. Upload bijvoorbeeld vacatures, of schakel hulp in om ideale matches te vinden.

Vacaturetekst schrijven

Het schrijven van een goede vacaturetekst is een kunst. Neem hier zeker de tijd voor, of schakel zelfs hulp in voor het maken van zo’n tekst als je er zelf moeite mee hebt. Het is namelijk belangrijk om potentiële kandidaten te enthousiasmeren met de tekst. Als het niet interessant voor ze is, zijn ze al gauw afgehaakt. Zorg daarom voor een pakkende vacature, waarin je met trots over je bedrijf vertelt. Benoem waar je naar op zoek bent, maar ook wat je je personeel kunt bieden. Het is essentieel dat de vacaturetekst informerend is: als de tekst vaag en onoverzichtelijk blijft, zijn mensen minder snel geneigd om erop te reageren. Wees ook zo specifiek mogelijk. Schrijf bijvoorbeeld betreffende IT vacatures Amsterdam een zo duidelijk mogelijke tekst, waarin je noteert welke kennis je vraagt van specialisten. Zo komen de juiste personen op je vacature af!

Goed sollicitatiegesprek voeren

Het plaatsen van een vacaturetekst en het ontvangen van sollicitatiebrieven en cv’s: dit vormt natuurlijk maar een deel van het proces. Het voeren van een goed sollicitatiegesprek is minstens even belangrijk! Focus je tijdens dit gesprek op iemands cv en stel hier gerichte vragen over, maar ga verder ook na of diegene goed in het bedrijf zou passen. Is er een juiste klik? Neem de tijd voor het voeren van het gesprek en schrijf relevante vragen op om te stellen. Om iemands kwaliteiten nog verder na te gaan, kun je ervoor kiezen om een proefopdracht op te stellen. Het voeren van een tweede gesprek is tevens een optie, mocht je bijvoorbeeld twijfelen over meerdere kandidaten. Zo kun je iemand nog net dat stukje beter leren kennen, voordat je de knoop doorhakt.