Eigenlijk zou dit artikel niet moeten gaan over het interaction design zelf. Het is namelijk de weg naar het resultaat dat zoveel toegevoegde waarde heeft. Ten grondslag aan een interaction design zit jarenlange ervaring en een uitgebreid onderzoek.
Dat gezegd hebbende… een goede interaction designer komt tot een ontwerp door in de huid te kruipen van de doelgroep. Hij onderzoekt wie de doelgroep is, hoe het aankoopproces eruit ziet, wat de doelgroep belangrijk vindt in het aankoopproces, enzovoorts, enzovoorts.. Een interaction designer ontwerpt dus de interactie tussen de bezoeker en de webshop en maakt dat visueel in een klikbaar model. Dat model kan dan weer getest worden door jou als opdrachtgever of door de doelgroep, waardoor je al vroeg in het proces inzichtelijk krijgt waar de eventuele knelpunten zouden kunnen ontstaan.
Wat is interaction design?
Een interactie ontwerp is een ontwerp waar nog geen stijl en kleur aan toegevoegd is. Slechts de structuur, het menu en de indeling van de content zijn ontworpen. Wat staat waar, hoe werkt het en waarom?
Om de nieuwsgierigheid maar direct te temperen heb ik hieronder een voorbeeld van een goed interactie ontwerp toegevoegd. Direct daarnaast zie je een voorbeeld van de webshop hoe die uiteindelijk is geworden. Wil je beide in werking zien, dan kun je klikken op de afbeelding om de werkende versie te bekijken.
De voordelen van een interaction design
- Het uitgangspunt begint bij de interactie in plaats van bij de smaak van de verschillende partijen binnen het project.
- Je kunt de knelpunten al in kaart brengen voordat er een definitief ontwerp is of voordat er ook maar een regel geprogrammeerd is.
- Aanpassingen en wijzigingen kunnen makkelijker in een interaction design doorgevoerd worden, dan in een visual design. Dat bespaart dus tijd en geld.
- Je kunt de compleetheid van de website of webshop al vroeg in het project testen. Als je een knop mist, dan loop je daar direct tegenaan bij het testen.
- Het belangrijkste voordeel is dat er een ervaren specialist nadenkt over gebruiksvriendelijkheid en conversie
Wat kost een interaction design?
Natuurlijk hangt dat heel erg af van wie je inhuurt en hoe complex je website of webshop moet worden, maar ik zal toch proberen een indicatie geven. Het is namelijk een nogal veelgestelde vraag.
Voor een interaction design voor een webshop begint het (ik reken hier even met een ervaren interaction designer) vanaf zo’n € 4.000,- en dat kan oplopen tot € 10.000,- (en meer). Dat betaal je natuurlijk niet alleen voor het ontwerp, maar ook 2 tot misschien wel 3 sessies van een dagdeel, waarin de doelgroep, de wensen en functionaliteiten worden besproken.
Het resultaat
Heb je een ervaren interaction designer ingehuurd, dan zul je dat direct terug zien in het resultaat. De gebruiksvriendelijkheid is beter en de conversie hoger. En een interaction design is echt niet alleen voor nieuwe websites of webshops! Het kan ook heel goed ingezet worden om een bestaande website of webshop te verbeteren. Mijn advies is dan ook om altijd een interaction design mee te laten nemen in de offerte.