Lokaal is hot! Het shopgedrag van de consument heeft de laatste jaren een snelle shift meegemaakt: de belangrijkste? Online en lokaal winkelen kenden een ongeziene opmars en dat heeft zo zijn invloed op de evolutie van nieuwe technologie en online marketing. Heb je een lokaal doelpubliek of wil je als merk meer lokaal gaan branden? Dat zit je hier goed, want je leest er alles over in deze blog! Klaar voor de tips?
Lokaal & online
Shop jij vaker lokaal dan voor de coronacrisis? Dan ben je niet alleen, want bijna 70% van de consumenten laat weten meer lokaal te shoppen dan voor de pandemie. Het is ergens vrij logisch. Bij gebrek aan de mogelijkheid om hun winkeldeuren te openen, gingen lokale ondernemers massaal inzetten op onlineverkopen. Met als gevolg? De ene webshop na de andere opende zijn (online) deuren en de iDEAL en Bancontact aanvragen voor Belgische en Nederlandse webshops waren niet bij te houden. Een grote omwenteling voor heel wat ondernemers die nog helemaal niet digitaal waren gegaan, maar waar een wil is een weg en om je hoofd boven water te houden ben je genoodzaakt in crisismomenten enige flexibiliteit aan de dag te leggen. En kijk waar we nu zijn: onlineverkoop kent na een recordjaar in 2020 met een stijging van 45% – ook dit jaar een groei van meer dan 25% tegenover 2019. Ook initiatieven als ‘support your locals’ gingen niet onopgemerkt voorbij. In een poging om de lokale ondernemer te steunen gingen er heel wat mensen bewuster dichter bij huis kopen en van die switch in mindset profiteren ze nog steeds.
Lokale marketing & social media
Wat heeft dit allemaal met marketing te maken, vraag je je nu af? Wel, simpel: hoe meer online winkels, hoe meer online concurrentie en dan moet je je als kleine onderneming ook online kenbaar maken: Hello online local marketing! Dat Instagram Shopping een hot item is, dat wist je al wel, maar straks kunnen consumenten ook in de Instagram-app betalingen doen en dat is niet alleen interessant voor kleine ondernemingen, maar ook voor grote bedrijven die lokale doelgroepen willen targetten met hun lokale Instagramaccounts. Het online verhaal houdt dus niet op bij een webshop opzetten en Bancontact of iDEAL aanvragen.
Inzetten op lokaal kan op verschillende manieren: heb je al eens gedacht aan lokale samenwerkingen? Bijvoorbeeld door samen een online marktplaats te starten om de e-commercekosten te delen of door bijvoorbeeld een gezamenlijke bezorgservice met fietskoeriers op te zetten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Te kort aan inspiratie? Onderzoek eens wat de concurrentie of andere lokale bedrijven doen en kijk wat je daaruit kunt leren. Of vraag advies aan een e-commercespecialist of payment service provider.