Het is iets waar mening bedrijf dagelijks mee worstelt. Hoe sleep je sales binnen op producten die je niet fysiek in handen kunt hebben? Die je niet kunt laten zien? Iedereen weet dat mensen eerder geneigd zijn een product te kopen dat ze met eigen ogen hebben kunnen zien. Maar hoe pak je dat aan als het product in kwestie nog niet bestaat, en specifiek voor deze klant gebouwd zal worden?
We kopen met onze ogen
Mensen houden ervan om pas iets te kopen als ze het met eigen ogen gezien hebben. Het liefst in het echt, maar anders eventueel op een gedetailleerde foto. Een vakantiereis die zonder foto’s wordt aangeprezen mag in zijn kwalificaties beter zijn, een hotel met meer sterren bieden op een mooiere plek, met betere kamers en meer service, mensen zullen toch geneigd zijn om voor de reis te kiezen waarvan wél foto’s beschikbaar zijn.
Zonder beeld, koop je namelijk alleen maar een beschrijving. Een verzameling woorden. Iets waar de meeste mensen zich lastig een beeld bij kunnen vormen. Een mooi strand, tja, dat wil ik dan wel even met eigen ogen zien. Ruime kamers? Eerst zien, dan geloven? Zonder foto’s voelt het nog niet als een vakantie, als iets om je op te verheugen. Pas als er beeld bij gebruikt wordt, wordt men enthousiast en is er reden om tot koop over te gaan.
Wat als er geen voorbeeld beschikbaar is?
Dat mensen met hun ogen kopen, dat is ook verkopers niet ontgaan. Niet voor niets hebben winkels etalages, hebben vertegenwoordigers samples. Alles om mensen te laten zien wat zij kunnen kopen. Maar hoe pak je dat aan als het te verkopen product hiervoor niet beschikbaar is? Dan kies je voor een 3D configurator!
In de wereld van auto’s en vrachtwagens zijn zij al volledig ingeburgerd, en kunnen consumenten er zelfs online op eigen gelegenheid al mee aan de slag. Zelf het product van hun keuze samenstellen, en direct op het beeld het resultaat gebouwd zien worden. Ook verkopers van keukens maken er volop gebruik van, en zo zijn er steeds meer branches die het nut van goede product configurator software inzien. Niet alleen kun je een koper vanaf het begin écht iets laten zien, je betrekt hem of haar ook nog eens in het proces van het samenstellen ervan. Bijkomend voordeel is dat het systeem ook direct de prijsberekeningen doet, zodat je de klant direct een aanbod kan doen. Alle benodigde onderdelen om het product samen te stellen staan ondertussen al in het systeem, zodat snel en zonder fouten begonnen kan worden met de assemblage.