Of je nu schoenen verkoopt, elektronische gadgets of woonaccessoires, het is belangrijk dat je kennis hebt van de markt. Wat is het aanbod op de markt waarin jouw bedrijf actief is? Hoe positioneren concurrenten hun producten? Welke prijzen gebruiken ze hierbij? Vooral dat laatste kan een belangrijk onderdeel zijn van de verkoopstrategie. Je wilt namelijk niet de producten te goedkoop aanbieden, maar zeker ook niet te duur. Echter het bepalen van de beste prijs voor je producten is niet eenvoudig. Gelukkig bestaan er tools die jou hierbij kunnen helpen!
Monitor de markt
Om een beter inzicht te krijgen in de prijzen die gehanteerd worden in jouw markt, zijn er tools beschikbaar zoals de Price Monitoring Tool. Door middel van deze tool kun jij je concurrenten, merken en categorieën analyseren om beter inzicht te krijgen in de markt. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van Google Shopping om data en inzichten te verkrijgen. Aan de hand van deze informatie kan jij voor je bedrijf de beste productprijs bepalen.
Via de tool kun je concurrenten in Google Shopping met elkaar vergelijken. Zo kun je zien hoe jouw product in de markt ligt. Als je ziet dat jouw product veel duurder is dan bij de concurrenten, dan kun je misschien gaan nadenken om je prijs te verlagen. Vice versa als jouw product een stuk lager geprijsd blijkt te zijn dan de concurrentie. In dat geval is er wellicht meer winst te behalen.
Online marketeers kunnen de tool gebruiken om prestaties van producten in bestaande campagnes te analyseren op prijs. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gefilterd op: “duurste”, “duurste samen met andere concurrenten”, “goedkoopste” of “gelijke prijs met alle andere concurrenten”. Hierdoor kan je specifiek filteren op de criteria die jij van belang vindt.
Met dit soort tools kun je trouwens vaak verder kijken dan alleen naar de Nederlandse markt. Vaak is er data beschikbaar voor alle Europese landen waar Google Shopping beschikbaar is. Hierdoor kan je een brede selectie aan concurrenten met elkaar vergelijken.
Ga zelf aan de slag
Ben jij overtuigd van de voordelen van het gebruik van een Price Monitoring tool? Bekijk dan de verschillende aanbieders en hun mogelijkheden. Dit hoeft trouwens geen grote investering te zijn! Bigshopper.nl heeft al een optie voor kleinere webshops met de mogelijkheid om de prijzen van 100 producten per dag te monitoren. Zo kan je direct zelf aan de slag met het optimaliseren van jouw product(prijs).