Of je nu een eigen webshop hebt of je hebt een website waarop je je offline diensten aanbiedt, online vindbaarheid is heel belangrijk. De techniek om ervoor te zorgen dat je hoog in de organische resultaten van Google komt heeft Search Engine Optimization oftewel SEO. Hoe je website presteert in Google is afhankelijk van enkele tientallen tot honderden factoren. Echter in grote lijnen kun je dit indelen in drie aandachtspunten. De drie pilaren van SEO zijn: on-page SEO, technische SEO en linkbuilding.
On-page SEO
Dit is kortgezegd alles was op de website zelf aan content gebeurt. Als jij gevonden wilt worden op bepaalde zoekwoorden dan is het in eerste instantie belangrijk dat er hierover een kwalitatief goede en uitgebreide op de website komt te staan. Ook andere factoren zoals de opmaak van titels en de benaming van de afbeeldingen die op de pagina gebruikt worden spelen een rol. Daarnaast zijn er ook factoren die meer op de achtergrond spelen. Een voorbeeld hiervan is de title tag en meta description. De title tag is een korte pakkende zin die aangeeft waar de pagina over gaat. De Meta description mag iets langer zijn, maar ook dit is een korte samenvatting van de pagina. Beide zijn niet alleen belangrijk voor Google om te herkennen waar de website over gaat, ze worden ook getoond in de zoekresultaten van Google. Belangrijk dus dat je ze ook uitnodigend maakt op te klikken.
Kun jij goed schrijven en ben je ook bekend met de basis van SEO? Dan kun je overwegen om de teksten voor on-page SEO zelf te schrijven. Jij kent namelijk als geen ander je eigen aanbod. Twijfel je omdat je niet zo goed kunt schrijven of omdat je te druk bent? Dan kun je dit ook makkelijk uitbesteden aan een specialist.
Technische SEO
Niet alleen moet de content die op de website te vinden is kloppen, de website moet ook nog eens goed werken. Dit heet technische SEO. Hierbij kun je denken aan de snelheid van de website; tegenwoordig wilt namelijk niemand meer wachten op een website die enkele seconde nodig heeft om te laden. Je wilt dat dit razendsnel gaat. Een ander voorbeeld van technische SEO is de beschikbaarheid op mobiel. Je website moet namelijk goed toegankelijk zijn op mobiel en knoppen mogen bijvoorbeeld niet te klein zijn. Het optimaliseren van de technische SEO van je website kan best lastig zijn. Daarom raden we je aan om dit uit te besteden aan een partij die hier verstand van heeft. Dit bespaart jou veel tijd, die je vervolgens weer kunt inzetten op andere plekken binnen je ondernemeing waar wel je krachten liggen.
Linkbuilding
De laatste pilaar van SEO is linkbuilding. Linkbuilding betekent dat je links vanaf andere websites naar jouw website gaat verzamelen. In het begin van het Google tijdperk was namelijk hun filosofie: hoe meer links naar een website verwijzen, hoe hoger deze in de Google zoekresultaten komt. Zoals je kunt zien met de andere twee pilaren is tegenwoordig linkbuilding niet meer de enige factor waar naar gekeken wordt, het is echter nog wel steeds een hele belangrijke. Je website kan goede content hebben en snel laden, maar zolang en geen tot nauwelijks links naar je site verwijzen, zul je waarschijnlijk ook geen topposities in de zoekresultaten pakken. Daarom is het belangrijk dat je met je linkbuilding aan de slag gaat. Je kunt dit zelf doen door bekende te vragen om naar jou te linken. Echter linkbuilding uitbesteden is een optie waar ook steeds vaker voor wordt gekozen. Er zijn namelijk grote online agencies die hier de hele dag mee bezig zijn en jou dus precies die kwaliteit kunnen leveren die je nodig hebt.