Maandelijks starten tientallen nieuwe ondernemers in Eindhoven en omgeving hun nieuwe bedrijf. De bedrijven zijn heel divers, van fysieke shop tot aan dienstverlener, van zzp’er tot aan grote BV. Sommige bedrijven hebben hun klanten in heel Nederland of zelfs internationaal zitten. Andere bedrijven focussen zich op de lokale markt. Als je je focust op de lokale markt, dan is het belangrijk om hier ook je marketing en sales strategie op aan te passen. Hoe je dat doet? Wij geven je in dit artikel een aantal tips.
Ga een samenwerking aan met een ander lokaal bedrijf
Samen sta je sterker. Daarom kan een samenwerking met een ander lokaal bedrijf goed werken. Niet alleen omdat je hierdoor een grotere potentiële klantengroep hebt om aan te trekken, het levert vaak ook extra ideeën op. Werken als ondernemer, zeker als je zzp’er bent, kan namelijk wel eens eenzaam zijn. Jij bent namelijk in je eentje helemaal verantwoordelijk voor je eigen bedrijf. Daarom kan een samenwerking met een andere lokale ondernemer niet alleen voor extra klanten zorgen, het kan ook je helpen met het ondernemerschap.
Offline adverteren
Adverteren kan tegenwoordig op heel veel manieren. Het kan zowel online als offline. Bij offline moet je denken aan bijvoorbeeld print. Dit betekent dat je in de lokale krant of een ander blaadje gaat adverteren. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een bannerbord bij de lokale voetbalvereniging plaatsen. Dit zijn allebei voorbeelden van offline adverteren.
Online adverteren
Natuurlijk kun je ook online adverteren. Veel mensen denken echter, geheel onterecht, dat het lastig is om lokaal online te adverteren. Juist online heb je veel meer invloed op wie je advertenties ziet en demografische gegevens spelen hierbij een grote rol. Zo kun je met Google Ads en op social media adverteren op een specifieke locatie of binnen een bepaalde straal. Ook kun je bijvoorbeeld online bij de lokale of regionale krant adverteren. Op die manier bereik je je lokale doelgroep online zodat je slim je budget inzet.
Kies voor een lokaal marketing bureau
Misschien vind je het onderwerp marketing nog lastig als beginnend ondernemer. Of heb je er gewoonweg geen tijd voor. In dat geval is het verstandig om te gaan samenwerken met een marketing bureau. Als jouw doelgroep lokaal is, dan is het verstandig om ook met een bureau te gaan samenwerken dat kennis heeft over jouw locatie en de bijbehorende doelgroep. Kies in dit geval dus voor een marketing bureau in Eindhoven. Zij weten namelijk als geen ander hoe je het beste jouw lokale doelgroep kunt bereiken!