Wil jij of jouw bedrijf een geheimhoudingsverklaring opstellen, maar weet je niet hoe? Vaak is er nog veel onduidelijkheid over de geheimhoudingsverklaring. In deze blog proberen wij duidelijk antwoord te geven op vier belangrijke vragen over de geheimhoudingsverklaring.
Wat houdt een geheimhoudingsverklaring in?
Een geheimhoudingsovereenkomst of NDA (non-disclosure agreement) biedt twee of meer partijen de mogelijkheid om vertrouwelijke informatie uit te wisselen. Hierbij wordt afgesproken om bepaalde vertrouwelijke informatie geheim te houden en niet met anderen te delen. Daarnaast mag de informatie ook niet gekopieerd, aangepast of op een andere manier gebruikt worden.
Een geheimhoudingsverklaring is niet verplicht, maar in sommige gevallen wel nodig. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsovername, investeerders voor een dienst of product die inzicht willen in jouw bedrijf of als je freelancers gaat inhuren voor een bepaalde periode. Wanneer een medewerker zich niet aan de geheimhoudingsverklaring houdt, dan kan dat een reden zijn voor ontslag. De geheimhoudingsverklaring blijft ook nog gelden als de medewerker niet meer werkt bij het bedrijf.
Wat staat er precies in?
De informatie van de geheimhoudingsverklaring verschilt vaak per situatie en is afhankelijk van het type informatie dat je wilt beschermen. In elk geval staat erin wie de betrokken partijen zijn, het doel van de samenwerking, welke informatie geheim moet blijven en welke niet, hoe informatie wél gebruikt mag worden, de periode van geheimhouding, de consequenties van het niet naleven van de regels en de handtekeningen van de betrokken partijen. Informatie die sowieso niet geheim hoeft te blijven is informatie die algemeen bekend is en informatie die al eerder bekend was bij de wederpartij.
Hoe stel ik een geheimhoudingsverklaring samen?
Een geheimhoudingsverklaring kan je zelf opstellen. Echter kan het veel tijd kosten om uit te zoeken wat er wel en niet in moet. Gelukkig is het ook mogelijk om een geheimhoudingsverklaring te laten maken door een ander bedrijf. Voordat je dit doet is het handig om van tevoren alle benodigde informatie te verzamelen. Denk hierbij ook na over de taal van de verklaring, de periode, de hoogte van de boete, de reden van overeenkomst en naar welke rechter je wilt gaan stappen als er een juridisch geschil ontstaat.
Wat doe ik na het opstellen?
Na het opstellen van de verklaring kan je nog een aantal dingen doen om het document af te ronden. Je moet het document rechtsgeldig maken door middel van een controlelijst en ondertekeningen van beide partijen. Als je nog vragen hebt over de verklaring kan je altijd nog een advocaat inschakelen.