Bij het runnen van een bedrijf komen veel verschillende verantwoordelijkheden kijken, waaronder het leiden en aansturen van je team. Soms kom je er echter achter dat er een specifiek gedeelte van je team worstelt om alles bij te houden; bijvoorbeeld door personeelstekort. Vooral de marketing afdeling heeft het de laatste tijd steeds drukker en ze krijgen steeds meer taken en verantwoordelijkheden. Hoe kan je zorgen dat zij een goede prestatie leveren? Hieronder vind je drie tips.
Communiceer open op de marketing werkvloer
Je team komt aan op kantoor en gaat gelijk aan de slag met hun taken, in de hoop overal aan toe te komen. Echter, probeer ze voor ze aan de slag gaan eerst om de tafel te laten zitten met een dagstart.
Hier kan iedereen openlijk spreken over potentiële blokkades, waardoor je meer transparantie krijgt over de problemen waar je marketingteam tegenaan loopt. Is er te weinig personeel, zijn sommige targets erg lastig te bereiken?
Het kost een extra uur van de dag, maar er wordt zo veel meer perspectief geboden dan gebruikelijk. Je denkt misschien veel overzicht te hebben, maar intern kan het team de problematiek die jij misschien wel over het hoofd hebt gezien precies uitleggen.
Creëer een infrastructuur die schaalbaar is
Buiten de problematiek aanhoren die je marketingteam aankaart, dient er natuurlijk ook een systeem in kaart gebracht te worden waarmee je de druk van de ketel kan halen. Dit kan je doen door nieuwe systemen of templates uit te proberen.
Vaak zal het aannemen van nieuw personeel al erg helpen de boel te verlichten, maar dit is niet altijd zo gedaan; soms kan je geen nieuw personeel permitteren, of is het moeilijk om een geschikt iemand te vinden voor de functie. Hiervoor is beroep doen op een marketing consultant dé oplossing.
Waarom een marketing consultant?
Maak de marketing consultant duidelijk waar je marketing team tegenaan loopt aan de hand van wat er bij de dagstart besproken wordt. Aan de hand van deze feedback kan hij samen met jou nieuwe manieren van aanpak bedenken en uitvoeren.
Wil je de druk voor een iets langere tijd verlichten? Wellicht is een interim marketing manager een oplossing. Een tijdelijke medewerker die de verantwoordelijkheden uitvoert op gebied van marketing, kan de rest van het team helpen nieuwe inzichten te krijgen of aanpakken uit te voeren.
Motivatie is key
De laatste tip is misschien nog wel een van de belangrijkste: beloon en motiveer je marketingteam. Veel bedrijven werken met beloningen voor de “topverkopers” of bedenken systemen waarmee men punten verdient voor extra prestaties.