Vier kwaliteiten waarmee je als werknemer houdbaar blijft (nee, niet nog meer kennis)

Vier kwaliteiten waarmee je als werknemer houdbaar blijft (nee, niet nog meer kennis)

Wat zijn tegenwoordig de houdbare kwaliteiten van een werknemer? Jeroen Busscher noemt er vier. Met het voorbeeld van een bloesje dat je koopt voor 50 euro, maar dat qua productie slechts 1,50 euro kost, laat hij zien wat ervoor zorgt dat mensen dan toch die 48,50 euro extra betalen: eigenschappen die je moet hebben om jezelf te blijven onderscheiden en uiteindelijk aan de man te kunnen brengen. 

  1. Het vermogen om te analyseren en de essentie ergens uit te halen.
    Weet in dit geval wat de mode is, welke grondstoffen je nodig hebt, verzamel alle informatie om zo’n bloes te kunnen maken.
  2. Creativiteit.
    Het is belangrijk dat je steeds weer opnieuw uniek bent en iets eenmalig inzet. Niet steeds hetzelfde kunstje uithalen, dat is killing.
  3. Organiseren.
    Steeds weer nieuwe dingen verzinnen en daarmee ook de unieke processen inzetten.
  4. Overtuigingskracht.
    Je moet het vermogen hebben om mee te gaan, je gedrag aan te passen. Geen verkooptraining houding, maar puur en eerlijk vanuit jezelf.

Kennis is niet meer onderscheidend

Iedereen kan kennis opdoen door bijvoorbeeld een training te volgen, meent Busscher. Kennis is niet meer de onderscheidende factor in deze tijd, het gaat juist om die vaardigheden die diep geworteld zitten.
Personality wordt de de kans op het succes, niet de verkooptraining. Je talenten ontwikkelen, vraagt echter een andere manier van leren en om te investeren. Alleen op die manier maak je jezelf houdbaar.

Meer weten?

Jeroen Busscher schreef er een prikkelend boek over: Onbeperkt houdbaar, hoe blijf je succesvol ».

 

Lees ook: